Protokoll styrelsemöte Datorföreningen Update 2017-08-29 Förra mötet var 2017-08-16 Ordförande: Sanna Kurdahl [bluerai] Sekreterare: Bjarni Juliusson [bjarni] Övriga närvarande: Andreas Lindmark [kgs] Filip Öfverström [tharo] Henrik Lidbjörk [lidbjork] 15:57 Ordförande förklarar mötet öppnat. DAGORDNING 1. TODO 2. Folkuniversitetet 3. Update i världen 4. Lokaler och RUDEL 5. Övriga frågor 1. TODO # Styrelsen + bjarni har skrivit lite på wikin. + Angående fler ställen att ställa ut så har vi pratat med Bartosz på Folkuniversitetet om det; han skulle hålla ögonen öppna. # bluerai + bluerai och lidbjork gick till banken, men det var extremt lång kö ! så de gick därifrån. De gör ett nytt försök och hänger på låset imorgon. Styrelsen riktar hat mot Nordea för deras usla öppettider och långa köer. + pontus vill inte längre vara ordförande för RUDEL. ! bluerai ska hitta en ny. - Picknicken får bli nästa år. # lidbjork + Har pillat lite med layouten till wikin. + Fick lite tips från Eva Olsson på Region Uppsala om vart man kan vända sig för bidrag till museiverksamhet: * Regionalt projektbidrag * Upplandsmuseet * Riksantikvarieämbetet * Gustavianum # bjarni + Har fått svar från martin: Kronåsen 1:14 ägs av kommunen! Det är positivt på så vis att om vi skulle vilja undersöka spåret att ställa ett hus till Update på den tomten så är det inte Akademiska Hus eller någon privat ägare som äger den. - Inte skrivit till UTN om föreningars lokaler. - Inte fixat epostlistan för intresserade icke-medlemmar. # tharo - Vill inte skriva nån Uptime-artikel om tävlingen han deltog i. 2. Folkuniversitetet Styrelsen fick besök på Polacks av Bartosz Podniesinski på Folkuniversitetet, som erbjuder Update samarbete. Hela styrelsen utom tharo var på plats. FU erbjuder pengar för kulturarevenemang och studiecirklar, med generösa definitioner av båda dessa begrepp, vilket gör det möjligt för Update att få pengar för en del av sin verksamhet; sweatshoppar kan t.ex. räknas som studiecirkel. Vi fick papper med mer information, som vi ska läsa igenom. Vi är positiva till möjligheten. Dels skulle det ge oss lite extra pengar, vilket vi alltid har ont om, dels skulle det ge oss ytterligare möjlighet till publicitet via FU, och dels skulle det fungera som extra motivation att hålla igång regelbunden verksamhet. Vi har nu för avsikt att göra en studiecirkel av torsdagssweatshopparna. ! bluerai skriver till Bartosz om några ytterligare förtydliganden av reglerna för studiecirklar. 3. Update i världen Vi avser att komma ut med ett nummer av Uptime denna termin. Det finns en del färdigt material, och ytterligare ideer till artiklar. Kan Uptime göras till en studiecirkel? ! Vi bestämmer att vi ska ha en Uptime-sweatshop torsdag den 7:e. ! bjarni ska bums tillse att den nya epostlistan skapas!! Vi behöver få in våra nya medlemmar på IRC och se till att de använder, eller åtminstone forwardar, sin epost. Visa gärna screen för dem, så blir det bekvämare att alltid vara på IRC. 4. Lokaler och RUDEL Bartosz på FU håller som sagt utkik efter möjliga utställningslokaler. ! bluerai epostar om ny ordförande till RUDEL. tharo påpekar att om vi inte får lokaler hos UU är situationen tämligen rutten; alltså måste vi ändra UU:s inställning. Lokalerna på UU är vad som ger oss orsak att träffas, och drar in nya medlemmar i föreningen. Om vi startar ett museum så ska detta vara ett "levande museum", med egen datorhall där vi driftar datorer. Ett annat sätt att få uppmärksamhet från UU är att bli ett bättre makerspace än UU:s makerspace och ta över showen. 5. Övriga frågor Vi behöver städa lite i t-salen. Vi gör det på momangen. Ska vi inte ha lite fler tema-sweatshoppar? T.ex. reparera Crap-1? Nästa möte: tisdag 12:e september klockan 17:30. 19:07 Ordförande förklarar mötet avslutat.