Protokoll höstmöte Datorföreningen Update 2017-11-06. Närvarande: Bjarni Juliusson (bjarni) Henrik Alfken (henke) Anke Stüber (zeltophil) Jesper Christensen (vol) Filip Öfverström (tharo) Anna Nilsson (annafelixia) [till punkt 9] Anders Andersson (andersa) Martin Törnvall (martin) Andreas Lindmark (kgs) Joy van den Eijkhof (jevde) Sanna Kurdahl (bluerai) Magnus Lång (magnus) Henrik Lidbjörk (lidbjork) Thorild Selén (thorild) [från punkt 3] Pontus Pihlgren (pontus) [från punkt 3] Dagordning: 1. Mötets öppnande 2. Formalia a. Fråga om mötets behöriga utlysande b. Val av mötesordförande c. Val av mötessekreterare d. Val av två justeringsmän, tillika rösträknare e. Godkännande av dagordning 3. Updates lokalsituation 4. Val av ordförande till gruppen RUDEL 5. Val av styrelse för år 2018 6. Val av firmatecknare för år 2018 7. Val av två revisorer för år 2018 8. Val av valberedning för år 2018 9. Fastställande av avgifter och budget för år 2018 10. Tidpunkt för vårmöte 11. Övriga frågor 12. Mötets avslutande 1. Sanna Kurdahl (bluerai) förklarar mötet öppnat. Klockan är 18:19. 2. a. Mötet befinns behörigen utlyst. b. Mötet väljer Sanna Kurdahl (bluerai) som mötesordförande. c. Mötet väljer Bjarni Juliusson (bjarni) som mötessekreterare. d. Mötet väljer till justeringsmän, tillika rösträknare, Filip Öfverström (tharo) och Jesper Christensen (vol). e. Mötet godkänner dagordningen. 3. Updates problematiska situation vad gäller lokaler har diskuterats på många styrelsemöten den senaste tiden. IT-institutionen kommer att sluta betala Updates hyra någon gång under de närmaste åren, senast i samband med flytten till Ångström hus 10, där lokaler för Update inte kommer att finnas. Dock hade vi uppfattat det som att det tänkta byggandet av hus 10 har legat fullständigt på is och att det den senaste tiden lutat åt att inte bli av alls. Detta skulle isåfall köpa Update tid, eftersom det finns lokaler för oss så länge som universitet är kvar i nuvarande ITC, även om den formella finansieringen inom universitetet skulle vara oklar. Nu på höstmötet förklarade Anders Andersson (andersa) att så inte är fallet, utan att fakultetsnämnden tvärt om har beslutat att fortsätta projektet och att rektor nu väntas anslå medel för byggandet av hus 10. IT-institutionen väntar sig kunna flytta cirka 2021 eller 2022. [Thorild Selén (thorild) och Pontus Pihlgren (pontus) kommer in] Det är oklart om lokalerna på Ångström kommer att bli bättre än de nuvarande lokalerna. Man hoppas att de ska bli ändamålsenliga, men det har fortfarande inte bestämts vilka lokaler som ska finnas, och det finns stora oklarheter. Hur som helst ser det ut som att Update är tvunget att ordna ny lokal, eftersom den nuvarande troligtvis inte längre kommer att vara tillgänglig om cirka fyra år. bjarni nämner att han pratat med Uwe Zimmermann på Institutionen för Teknikvetenskaper, som är en av de drivande personerna i skapandet av ett makerspace på Ångströmlaboratoriet. Detta makerspace är i dagsläget bara en tom lokal, men tanken är att det ska ställas dit lödutrustning med mera och att andra verktyg ska kunna lånas över disk i biblioteket, där lokalen är belägen. Inköp av komponenter förväntas hanteras ad hoc av studenterna. Update håller ju också på att mer och mer likna ett makerspace, och har satsat särskilt på det under 2017. Vid diskussion med Uwe framkommer det att hans ideer om vad som är intressant att syssla med på ett makerspace sammanfaller mycket med vad Update sysslar med och tänker syssla med, och Uwe säger då att vi borde samarbeta. Det är intressant för Update att det har gått att få fram pengar till en lokal för ett makerspace på Ångström, där ingen verksamhet finns, ingen utrustning finns, och i stort sett ingen organisation eller verksamhet är planerad ännu. Pengarna kommer från biblioteket. Uwe Zimmermann talade också om att lokalen inte var helt bestämd utan kanske kunde komma att hamna på annan plats, t.ex. i hus 10 eller på ITC. andersa fyller i att biblioteket kommer att flytta till hus 10, men att makerspacet troligtvis blir kvar i hus 1. Skulle det gå att kombinera ihop Ångströms makerspace med Update, och få en makerspaceförening med lokal i Ångströmlaboratoriet? Anna Nilsson (annafelixia) inskjuter att Updates förhandlings- situation har förbättrats under året i och med utställningen på Folkrörelsearkivet och allmänt ökande aktivitet i föreningen. Henrik Lidbjörk (lidbjork) påpekar att ju fler vi pratar med desto större chans har vi att råka stöta på nån som faktiskt vet en ledig lokal. pontus nämner Upplands Modelljernvägsförening, som fått en lokal på 200m² med bidrag från kommunen tack vare att de tillgängliggjorde verksamheten för rörelsehindrade. Det är alltså tänkbart att kommunen skulle kunna ha pengar till oss om vi tillgängliggjorde oss mer; inte just för rörelsehindrade, men genom mer verksamhet öppen för allmänheten, t.ex. kurser. lidbjork föreslår visningar för skolklasser. Han har förresten varit i kontakt med Region Uppsala om möjligheter till spons och fått lite tips som han ska följa upp. andersa påpekar att ULUG (Uppsala Linux User Group) också har funderat på att skapa ett makerspace, och vi borde isåfall se till att inte konkurrera med dem om kommunens pengar. Är det dock kanske samma personer som är ULUG och Uppsala Makerspace? Apropå Uppsala Makerspace, som var utan lokal i flera år, undrar Martin Törnvall (martin) vad det var som fick kommunen att till sist förse dem med en lokal. pontus svarar att kommunen nog var positiv från början, men att det var svårt att hitta en lämplig lokal. andersa inflikar att det kanske finns lediga lokaler på Ångström på andra ställen än just i hus 10. Han påpekar t.ex. att hela det undre källarplanet, K2, står oanvänt sånär som på lite routerutrustning. Detta plan är låst och man släpps normalt inte in eftersom ingen verksamhet finns där. En föreningslokal där är inte på fråga, men det är inte omöjligt att tänka sig att det skulle gå att ordna en förrådslokal. Flera personer på mötet uttrycker positiva åsikter om Update som ett makerspace, och önskar mer sån verksamhet. Filip Öfverström (tharo) har nyligen beställt elektronikkomponenter, och innan detta också köpt in verktyg, så denna verksamhet är under uppbyggnad. 4. Vi informerar kort om att RUDEL är en arbetsgrupp som skapats med de två uppgifterna att a) tillse att Updates datorsamling kommer till mer nytta; och b) planera hur samlingen kan bevaras i den händelse att Update förlorar sina lokaler. Sedan beslutar mötet att skjuta upp valet av ny ordförande för RUDEL till efter punkt 5: val av styrelse för Update. 5. Mötet väljer följande styrelse för 2018: Ordförande: Sanna Kurdahl (bluerai) Sekreterare: Bjarni Juliusson (bjarni) Kassör: Henrik Lidbjörk (lidbjork) Övriga: Andreas Lindmark (kgs) Emil Bagge (edark) Joy van den Eijkhof (jevde) 4, forts. Ska RUDEL finnas? lidbjork tycker att styrelsen är så bra på att ha möten att vi skulle kunna utse styrelsen som ordförande för RUDEL. Vi beslutar istället att helt enkelt uppdra styrelsen att kalla medlemmarna till RUDEL-möten ett antal gånger under året. 6. Mötet väljer Sanna Kurdahl och Henrik Lidbjörk att var för sig teckna föreningens firma under 2018. 7. Mötet väljer Anders Andersson (andersa) och Thorild Selén (thorild) till revisorer för 2018; andersa sammankallande. 8. Mötet väljer Filip Öfverström (tharo) och Henrik Alfken (henke) till valberedning för 2018; tharo sammankallande. 9. Jesper Christensen (vol) ska så snart som möjligt lämna ett förslag på ny filserver till styrelsen för beslut om inköp. Denna filserver ska köpas in iår, så att vi inte behöver budgetera för den igen för 2018. Vi behöver också köpa in nya datorer för att ersätta terminalerna i t-salen. annafelixia påpekar att många nyare medlemmar är vana att använda sina egna laptoppar och inte utnyttjar terminalerna i t-salen. Till svar meddelas att vi därför planerar att minska antalet terminaler (eller arbetsstationer) till förslagsvis fyra istället för de sex vi har idag. [Anna Nilsson (annafelixia) lämnar mötet] Mötet fastställer medlemsavgiften för 2018 till 144kr, samt beslutar om följande budget: Medlemsavgifter 12000 kr Administration - 2000 kr Transporter - 3000 kr Utskick - 1000 kr Verksamhet -20000 kr ----------------------------- -14000 kr Anledningen till att posten för administration har fördubblats sedan förra året är att priset på kontot vi har hos Nordea har mer än fördubblats. Omkring en sjättedel av föreningens pengar går alltså åt till att betala avgiften för bankkontot. Vi funderar nu som alla andra av Nordeas kunder på att byta bank. 10. Mötet rekommenderar styrelsen att kalla till vårmöte måndag den 5 mars klockan 18ak. 11. Joy van den Eijkhof (jevde) föreslår att vi kan hyra ut datorer för utställningar. pontus föreslår att det kanske är lättare att hyra ut datorer för filminspelningar. 12. Ordförande förklarar mötet avslutat klockan 20:03. Justeras --------------------------- --------------------------- Filip Öfverström Jesper Christensen Sekreterare --------------------------- Bjarni Juliusson