Protokoll höstmöte Datorföreningen Update 2016-11-07. Närvarande: Bjarni Juliusson (bjarni) Sanna Kurdahl (bluerai) Max Herrgård (luxh) Johannes Holmberg (johannes) Fredrik Wärngård (fenomenalmannen) Jesper Christensen (vol) Pontus Pihlgren (pontus) Thorild Selén (thorild) [från punkt 2b] Anders Andersson (andersa) [från punkt 2b] Henrik Lidbjörk (lidbjork) Andreas Lindmark (kgs) Ronny Svedman (ronny) Filip Öfverström (tharo) Anna Nilsson (annafelixia) Martin Törnvall (martin) Dagordning: 1. Mötets öppnande 2. Formalia a. Fråga om mötets behöriga utlysande b. Val av mötesordförande c. Val av mötessekreterare d. Val av två justeringsmän, tillika rösträknare e. Godkännande av dagordning 3. Öppen diskussion om föreningens och samlingens fortlevnad 4. Val av styrelse för år 2017 5. Val av firmatecknare för år 2017 6. Val av två revisorer för år 2017 7. Val av valberedning för år 2017 8. Fastställande av avgifter och budget för år 2017 9. Tidpunkt för vårmöte 10. Övriga frågor 11. Mötets avslutande 1. Martin Törnvall (martin) förklarar mötet öppnat. Klockan är 18:20. 2. a. Mötet befinns behörigen utlyst. b. Mötet väljer Martin Törnvall (martin) som mötesordförande. c. Mötet väljer Bjarni Juliusson (bjarni) som mötessekreterare. d. Mötet väljer till justeringsmän, tillika rösträknare, Max Herrgård (luxh) och Fredrik Wärngård (fenomenalmannen). e. Mötet godkänner dagordningen. 3. Ordförande martin upprepar vad som är nuvarande status gällande framtida lokaler: IT-inst kommer inte att betala några pengar alls för våra lokaler, senast från och med flytten till Ångström. Detta gäller även om vi skulle lyckas få extern spons på en del av kostnaden. Martin inflikar att IT-insts prefekt Michael Thuné dock själv verkar välvilligt inställd till Update, och att han uppenbarligen ansträngt sig för att finna möjligheter - bland annat genom att tala med UU:s enhet för musik och museer. För att kunna fortsätta ha lokaler ungefär motsvarande de nuvarande, och placerade på Ångströmlaboratoriet, så kommer vi att behöva mellan 300k och 400k kronor per år i spons från en annan källa. Än så länge finns Updates lokaler med i ritningarna till de två nya hus som ska byggas, men vi har blivit varnade att de kommer att försvinna även ur ritningarna om vi inte lyckas garantera finansieringen av hyran ganska snart. Vi har undersökt den hypotetiska möjligheten att ombilda Update till sektionsförening för Datavetenskapliga Programmet för att på det viset vara garanterade lokaler, men IT-inst meddelar att sektionsföreningarna i framtiden enbart kommer att få 15 kvadratmeter var, och det alternativet är således knappast intressant. Update har idag cirka 150 kvadratmeter lokaler totalt. Ska Update då bli helt fristående från universitetet istället? Lokaler på annan plats tror vi inte skulle fungera för oss, eftersom det skulle göra det väldigt svårt för oss att attrahera nya medlemmar. Finns det möjlighet att hitta en lokal på Polacksbacken som inte ligger i ett hus som ägs av Akademiska Hus? Styrelsen undersökte lite snabbt och hittade en kontorslokal en liten bit bort på Polacks som var avsevärt billigare per kvadratmeter. Det är dock fortfarande frågan om ett par hundra tusen kronor om året, och det finns ingen datorhall. Kanske kan man inhysa datordriften i en hall hos IT-inst, om man begränsar sig till drift av modern utrustning? Kan vi söka någon form av bidrag från kommunen? Spelar det någon roll i det sammanhanget om vi är "knutna" till UU? Uppsala Makerspace får lokalspons för att de har verksamhet som riktar sig till allmänheten. I det fallet föll det sig så att det fanns en lokal ledig som de kunde använda, men i vårat fall spelar det mer roll att lokalen ligger på rätt plats, vilket försvårar. Har Lysator och andra datorföreningar tjänat några pengar på sina projekt? Vi diskuterar möjligheten att starta ett regelrätt datormuseum, men då kommer vi att behöva ha anställda. Möjligen kan det gå att få bidrag för det, men sådana tror vi är lättast att få om man redan har ett museum att visa upp, vilket kräver en lokal. Det tas upp att samlingen idag utnyttjas väldigt dåligt, och kommer få till nytta. Den står mest i förråd, och en del driftas men bakom låsta dörrar och endast ett fåtal medlemmar vet egentligen nånting om det. Föreningens syfte är att sprida kunskap och intresse för datorer, och därför är det viktigt att vi visar upp våran samling och för vår kunskap vidare till fler människor. Vi skulle till exempel kunna ordna kurser, eller ha visningar för skolklasser. Fler av föreningens medlemmar måste involveras i den här delen av verksamheten. Idag upplevs det som svårt; man måste prata med rätt person för att "komma in" i den delen av föreningsumgänget, och en del vågar inte riktigt fråga. Det tas också upp att kommunen spenderar en hel del pengar på att främja intresset för datorprogrammering, så det borde finnas pengar att få. Kanske kunde vi samarbeta med någon existerande organisation, t.ex. Tekniska Museet, på så vis att de agerar paraplyorganisation för ett museum i Uppsala, som drivs av Update i deras namn? Sedan tas det upp att vi inte får fokusera alltför mycket på datorhistoria och glömma bort den studiesociala aspekten av föreningen, för det är trots allt den vägen nya medlemmar kommer in. Vi bestämmer oss för att bilda en arbetsgrupp för att jobba just med samlingen. Gruppens två formella uppgifter blir: 1. Att tillse att Updates datorsamling kommer till mer nytta. 2. Att planera hur samlingen kan bevaras i den händelse att Update förlorar sina lokaler. Sammankallande för gruppens första möte blir Pontus Pihlgren. 4. Mötet väljer följande styrelse för år 2017: Ordförande: Sanna Kurdahl (bluerai) Sekreterare: Bjarni Juliusson (bjarni) Kassör: Henrik Lidbjörk (lidbjork) Övriga: Andreas Lindmark (kgs) Filip Öfverström (tharo) 5. Mötet väljer Sanna Kurdahl och Henrik Lidbjörk att var för sig teckna föreningens firma under 2017. 6. Mötet väljer Anders Andersson (andersa) och Thorild Selén (thorild) till revisorer för 2017. 7. Mötet väljer Martin Törnvall (martin) och Anna Nilsson (annafelixia) till valberedning för 2017. 8. Mötet fastställer medlemsavgiften för 2017 till 144kr, samt beslutar om följande budget: Medlemsavgifter 12960 kr Verksamhet -35000 kr Transporter - 3000 kr Utskick - 2000 kr Administration - 1000 kr ----------------------------- -28040 kr Avsikten med den stora posten för verksamhet är att den ska räcka för inköp av en ny filserver. Denna avsikt fanns redan i den budget som fastställdes av föregående höstmöte, men pengarna visade sig inte räcka för den utrustning admingruppen bedömer att driften kräver. Det noteras att medlemsantalet vid utskicket av kallelsen till höstmötet hade ökat till 90 medlemmar, jämfört med 80 för ett år sedan. 9. Mötet rekommenderar styrelsen att kalla till vårmöte måndag den 13 mars klockan 18ak. 10. Inga övriga frågor. 11. Ordförande förklarar mötet avslutat klockan 20:07. Justeras --------------------------- --------------------------- Max Herrgård Fredrik Wärngård Sekreterare --------------------------- Bjarni Juliusson